TPMS – מערכת בקרת לחץ ניפוח בצמיגים
התקינה האירופאית, המחייבת גם בישראל, קבעה כי החל מנובמבר 2014 תותקן מערכת בקרת לחץ ניפוח בצמיגים (Tire Pressure Monitoring System) כאביזר חובה, המותקן בהתקנה מקורית על כל רכב חדש העולה על הכביש. מאז עולה בהדרגה מספר כלי רכב המצויידים במערכת ונעים על כבישי ישראל. מהי המערכת, כיצד היא פועלת ומה כל נהג צריך לדעת?

המכוניות החדשות, העולות על הכבישים בעולם וגם בישראל, מצויידות כיום במגוון רחב של מערכות בטיחות מתקדמות. חלק ממערכות אלו הותקנו בתחילה במכוניות יוקרה בלבד, או הוצעו כאופציה בתוספת תשלום, ועם השנים הפכו למערכות סטנדרטיות, שהתקנתן מחוייבת בכל רכב עפ"י הוראות התקינה. בין השאר, מצויידים כל כלי הרכב החדשים בכריות אוויר, במערכת למניעת נעילת גלגלים בעת בלימת חירום (ABS), במערכת בקרת יציבות (ESP) ובמערכות בטיחות נוספות. בהתאם, נוספה החל מסוף שנת 2014 מערכת ה- TPMS כאביזר חובה.
הוספת המערכת כאביזר חובה נובעת מההבנה שמידת היעילות של מערכות הבטיחות האקטיבית ברכב, כגון ABS ו- ESP תלויות בתפקוד מיטבי של הצמיגים, שהם החולייה המקשרת בין הרכב לבין הכביש. הצמיגים אחראים על העברת כוח המנוע, ההיגוי והבלימה לכביש, ובשל כך משפיעים במידה רבה על בטיחות הרכב ויציבותו. כל פגיעה ביעילות תפקודם של הצמיגים משמעותה פגיעה ברמת הבטיחות של הרכב.
הכלל הבסיסי והראשון בשמירה על תפקוד מיטבי של הצמיגים הוא הקפדה על לחץ ניפוח לפי הנחיות יצרן הרכב. כאשר לחץ הניפוח בצמיג נמוך מהמומלץ, השחיקה שלו מואצת וצריכת הדלק גבוהה יותר, אבל חשוב יותר מכך – מרחק הבלימה מתארך ואחיזת הכביש נפגעת. כמו כן, ירידה מהירה של לחץ הניפוח באחד הצמיגים מהווה תמרור אזהרה להתרחשותו של כשל פתאומי בצמיג, כגון תקר או קרע. באם לא יעצור הנהג את הרכב בצד הדרך במהירות האפשרית ויטפל בבעייה, הדבר עלול להסתיים באבדן שליטה על הרכב ואף בתאונת דרכים.
בשל חשיבותם הבטיחותית הרבה של הצמיגים, ומאחר ששאר מערכות הבטיחות ברכב מנוטרות באופן אלקטרוני, פותחה מערכת המאפשרת ניטור אלקטרוני של לחץ הניפוח בצמיגים. מערכת זו נקראת TMPS – Tire Pressure Monitoring System, ובעברית: מערכת בקרת לחץ ניפוח בצמיגים. המערכת פועלת באמצעות חיישנים, המותקנים בחלק הפנימי של השסתומים בכל אחד מארבעת צמיגי הרכב, ומשדרים באופן קבוע את לחץ הניפוח בטכנולוגיית Bluetooth למחשב הרכב. כאשר לחץ הניפוח באחד הצמיגים או יותר יורד מתחת לסף של 20%-25% מהלחץ המומלץ ע"י יצרן הרכב, נדלקת נורת אזהרה בלוח השעונים, לתשומת לבו המיידית של הנהג. חשוב לשים לב שהמערכת אינה מחליפה את הצורך בבדיקה של לחץ הניפוח בצמיגים, אותה מומלץ לבצע אחת לחודש ולפני כל נסיעה ארוכה. כך, למשל, מאחר שצמיגים מאבדים בממוצע 2-3 PSI בחודש, בצמיגים שלחץ הניפוח המומלץ בהם הוא 30PSI נורת האזהרה תידלק רק לאחר כשלושה חודשים.
מאחר שמספר כלי הרכב המצויידים במערכת נמצא בגידול מתמיד, נדרש מהצמיגיות ידע, מכשור ורמת מקצועיות גבוהים בעת טיפול בצמיגים. גם כאשר החיישנים עצמם תקינים, ולא נדרש להם טיפול או החלפה, נדרשים תשומת לב מיוחדת ושימוש במכשור מתאים בעת החלפת צמיג פגום או בעת תיקון תקר. טיפול לא זהיר או כזה שנעשה תוך שימוש בציוד לא מתאים, עלול לגרום נזק בלתי הפיך לחיישנים, שהם קטנים ועדינים יחסית ועלותם גבוהה. בנוסף, לעתים נדרש כיול מחדש של מערכת ה- TMPS באמצעות מכשור אלקטרוני, בעיקר בעת שינוי מיקום של הצמיגים (למשל העברת זוג צמיגים קדמיים אחורה ולהיפך). אם לא יבוצע כיול מחדש, האינדיקציה שתופיע על לוח המכוונים לא תשקף את מיקומם האמיתי של הצמיגים, ועלולה לבלבל את הנהג.
מספר דברים שכל מי שברכבו מותקנים חיישני TMPS צריך לדעת:
- כאשר נדלקת נורה בלוח השעונים, זוהי התראה בטיחותית המחייבת בדיקה מיידית של הצמיגים וטיפול בהם במידת הצורך.
- החיישנים ממוקמים בתוך הצמיגים, ולכן הם חשופים לפגיעות ולנזקים. מומלץ להפנות את תשומת לבו של הצמיגאי לקיומם של החיישנים לפני תחילת הטיפול בהם.
- המערכת מתריעה רק כאשר לחץ הניפוח נמוך ב- 20%-25% מלחץ הניפוח הנדרש, ולכן היא אינה מהווה תחליף לבדיקה שגרתית של לחץ הניפוח.
טכנוטייר מקבוצת אוטולוקס מייבאת מגוון מכשירים לטיפול בחיישני TPMS, תצורת היצרנים המובילים בעולם וביניהם ATEQ (צרפת), TEXA (איטליה) ואחרים. בנוסף, מייבאת אוטולוקס מגוון חיישני TPMS תחליפיים מתוצרת Alligator (גרמניה), Huf (גרמניה), T-Pro (בריטניה), Schrader (ארה"ב) ואחרים. פרטים נוספים באתר טכנוטייר.