צמיגים – מיתוסים ועובדות
האם הצמיג המקורי שהותקן על הרכב הוא אכן המתאים לו ביותר? האם יכולת בלימה בכביש רטוב היא תכונת הצמיג החשובה ביותר? עד כמה חשוב להתקין על הרכב צמיג "טרי" ככל האפשר? ומהו הגורם המשפיע יותר מכל על תפקוד אופטימלי של הצמיג? זאת ועוד במאמר שלפניכם.
מאז המצאת הצמיג הרדיאלי בשנת 1948 תעשיית הצמיגים התפתחה מאוד. עיצוב פונקציונלי, שיפור תרכובות החומרים ושימוש בטכנולוגיות ייצור מתקדמות הביאו לכך שהצמיגים כיום טובים יותר, עמידים יותר ומאפשרים אחיזת כביש, יציבות ויכולת בלימה טובים יותר מעבר.
הטכנולוגיה המאפשרת ייצור צמיגים באיכות גבוהה הינה כיום נחלת הכלל, ומרבית הצמיגים המיוצרים על ידי עשרות יצרנים שונים, בכל העולם, עומדים באותם סטנדרטים של תקינה. ההבדלים בין ביצועי צמיגים באותה קטגוריה הינם קטנים למדי בחיי היומיום.
השפעתו של הצמיג על ביצועי הרכב מוגבלת. למערכות התומכות בצמיג, כגון בלמים, בולמי זעזועים והיגוי, יש השפעה רבה יותר על ביצועי הרכב. אם נשווה את הרכב לאצן, הרי שהצמיגים הם נעלי הריצה של הרכב. נעל טובה עשוייה לשפר במעט את ביצועי האצן, אך איכות הנעל כשלעצמה אינה יכולה להביא להבדל משמעותי בהישגים בין שני אצנים.
הגורם המשפיע ביותר על תפקודו האופטימלי של הצמיג הוא הקפדה על לחץ ניפוח נכון בהתאם להוראות יצרן הרכב. לחץ ניפוח נכון יקטין את צריכת הדלק, יקצר את מרחק הבלימה, ישפר את אחיזת הכביש ויאריך את חיי הצמיג לעומת צמיג שלחץ הניפוח בו אינו תקין. שמירה על לחץ ניפוח תקין לאורך זמן חשובה יותר מאשר בחירה בדגם צמיג כזה או אחר.
חשוב להבין כי אין צמיג "מושלם", וכי כל צמיג הוא תוצר של איזון ופשרה בין תכונותיו השונות. לדוגמא, צמיג המוגדר כ"חסכוני בדלק" יהיה צמיג בעל התנגדות נמוכה לגלגול, תכונה שתבוא במידה מסויימת על חשבון מרחק הבלימה שלו. כאשר יצרן צמיגים מתכנן צמיג חדש, הוא מייעד אותו לטווח שימושים מסויים ומאזן בין התכונות שלו בהתאם.

מיתוס מס' 1 – הצמיג המקורי שהותקן על הרכב במפעל הוא הצמיג הטוב ביותר עבור הרכב
לא נכון!
יצרני הרכב בוחרים בצמיג להתקנה מקורית לא רק על סמך שיקולים מקצועיים אלא גם על פי שיקולים מסחריים, כגון עלות הצמיג והסכמים בין יצרני הרכב ליצרני הצמיגים. לכן הצמיג שמותקן על הרכב במפעל הוא לאו דווקא הצמיג החסכוני ביותר, הבטיחותי ביותר או זה שיחזיק מעמד לאורך הזמן הרב יותר. יתרה מזו, יצרני הרכב מתקינים צמיגים המתאימים ללקוח ה"ממוצע", בעוד שהצרכים של הלקוחות האמיתיים הם מגוונים. ישנם לקוחות המחפשים צמיג חסכוני, אחרים מחפשים צמיג בעל אחיזת כביש משופרת ואחרים מחפשים צמיג שמשך החיים שלו ארוך במיוחד. בשוק ה- after-market ניתן למצוא מבחר רחב של צמיגים המותאמים לצרכים ספציפיים, שאינם נופלים מהצמיגים שבהרכבה הראשונה ובמקרים רבים אף עולים עליהם.
מיתוס מס' 2 – יכולת בלימה בכביש רטוב היא תכונת הצמיג החשובה ביותר
לא נכון!
כל צמיג הוא תוצר של איזון ופשרה בין תכונותיו השונות, כפי שניתן לראות ב"גרף העכביש". מרחק בלימה קצר בכביש יבש מושג, בין השאר, באמצעות שטח מגע רחב יותר של הצמיג עם הכביש ואילו מרחק בלימה קצר בכביש רטוב מחייב תעלות לפינוי מים בסוליית הצמיג, המקטינות את שטח המגע שלו עם הכביש. שתי תכונות אלה סותרות זו את זו, ולכן שיפור הבלימה בכביש יבש מחייב פשרה מסויימת ביכולת הבלימה בכביש רטוב. התכונה החשובה יותר לנהג הישראלי היא דווקא יכולת העצירה בכביש יבש, וזאת מאחר ומספר ימי הגשם בישראל הוא כמחצית מזה שבאירופה. מחקרים שנערכו בגרמניה וביפן, שתי מדינות שבהן מספר הימים הגשומים גדול יותר מאשר בישראל, מצאו ש- 70%-85% מתאונות דרכים התרחשו דווקא בכביש יבש. התקן האירופי, באמצעות מדבקה המודבקת על סוליית הצמיג, מספק מידע אך ורק על יכולת הבלימה של הצמיג בכביש רטוב ולא בכביש יבש ולכן עלול להטעות את הנהג הישראלי.
מיתוס מס' 3 – צמיג צריך להיות "טרי" ככל האפשר
לא נכון!
צמיגים אינם מוצרי מזון, והם אינם מתקלקלים במהרה. הם מתוכננים ומיוצרים על מנת להחזיק מעמד למשך שנים. על הצמיג לא מוטבע תאריך תוקף, אלא תאריך ייצור בלבד, שנועד לאפשר מעקב ובמקרה במקרה של קריאה להחלפה (recall) ולא על מנת לציין תוקף. עפ"י הנחיות משרד התחבורה הישראלי, ניתן למכור צמיגים במשך 6 שנים ממועד ייצורם. לאחר מכן, ניתן להמשיך ולנסוע איתם ללא חשש במשך מספר שנים נוספות ולהחליפם אך ורק בהתאם לבלאי ולנזקים שיימצאו בהם במשך הזמן. משרד התחבורה האמריקאי מציין תקופה של 10 שנים כמשך זמן השירות המקסימלי של צמיג, אך כהמלצה בלבד ולא כהנחייה מחייבת. הדרך הטובה ביותר לשמור על איכות הסביבה היא לצמצם את צריכת הצמיגים לרמה הנדרשת ולא מעבר לכך. המלצתנו היא לבחון כל צמיג לגופו. כדי לדעת האם הצמיג תקין ומתאים לשימוש, יש להיוועץ בצמיגיה אמינה.
מיתוס מס' 4 -החלפתי 4 צמיגים ברכב, ועכשיו אני מוכן ובטוח לקראת החורף!
לא נכון!
החלפת צמיגים מבלי לוודא את תקינות המערכות האחראיות לתפקודם התקין של הצמיגים ברכב, איננה מבטיחה נהיגה בטוחה. בנוסף לצמיגים יש לבדוק את הבלמים, בולמי הזעזועים וכיוון הגלגלים. השפעתן של מערכות אלה על בטיחות הנסיעה הינה גדולה ומשמעותית יותר על תוצאות הנהיגה מאשר בחירה בצמיג כזה או אחר. את הבדיקות האלה ניתן לבצע במספר רב של מוסכים מורשים, ולעתים הן מוצעות בחינם לקראת החורף.
מיתוס מס' 5 – לחץ אוויר תקין חשוב, אבל צמיג איכותי חשוב יותר
לא נכון!
לחץ אוויר תקין הוא הפרמטר המשפיע ביותר על ביצועי הצמיג ועל בטיחות הנסיעה. צמיגים בהם לחץ הניפוח נמוך מהנדרש גורמים להגברת צריכת הדלק, הארכת מרחק הבלימה ושחיקה מואצת של הצמיג. שחיקה כזו עלולה להוביל לכשל פתאומי בצמיג בעת נסיעה ואף לגרום לתאונה. בסדרת מבחני צמיגים בהם לחץ האוויר היה נמוך מהנדרש, נמצא כי גם צמיגים הנחשבים לאיכותיים סיפקו ביצועים ירודים כאשר לא נופחו כראוי. במחקר כלל אירופאי שנערך בשנת 2012, נמצא כי ב- 78% מהמכוניות שנבדקו לחץ האוויר היה נמוך מהמומלץ ע"י יצרן הרכב. מתוכם, ב- 28% מהמכוניות נמצא חוסר משמעותי בלחץ האוויר (7 PSI או יותר מתחת למומלץ) וב- 5% נמצא חוסר חמור בלחץ האוויר (11 PSI או יותר מתחת למומלץ).
אז איך שומרים על לחץ אוויר תקין בצמיגים?
- יש לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים לפחות אחת לחודש ולפני כל נסיעה ארוכה, שכן הנהיגה השוטפת ותנאי הדרך גורמים לירידת לחץ אוויר בשיעור של 2-3 PSI מדי חודש.
- יש להתאים את לחץ האוויר למומלץ ע"י יצרן הרכב, כפי שמופיע על משקוף דלת הנהג או מכסה מיכל הדלק, ובהתאם למספר הנוסעים ולעומס המטען, עפ"י הרשום.
- את לחץ האוויר בצמיגים יש לבדוק טרם נסיעה ברכב כאשר הצמיגים קרים, באמצעות מדיד לחץ אוויר. לחץ האוויר עולה בעת הנסיעה בשל התחממות האוויר.
- את האוויר החסר ניתן למלא בצמיגיה או בתחנת דלק. יש להקפיד להשלים את האוויר ביחס למדידה במצב קר.
- מילוי חנקן בצמיגים שומר על לחץ ניפוח תקין לאורך זמן ארוך לפחות פי שלושה לעומת מילוי אוויר רגיל.
מיתוס מס' 6 – מסוכן לקנות צמיגים זולים כי הם לא בטיחותיים
לא נכון!
משרד התחבורה לא מאפשר לייבא לישראל צמיגי נוסעים שאינם עומדים בתקינה האירופאית או האמריקאית. לפיכך, כל הצמיגים המיובאים לישראל עומדים בתקנים בסטנדרט מערבי ובטוחים לנסיעה. הקמת מפעל צמיגים מחייבת את היצרן להקים קו ייצור ולרכוש מכונות ייצור מתקדמות בעלות של מיליוני דולרים. עלויות הייצור של צמיגים כוללות מספר רב של מרכיבים, אך בעוד שעלויות הקמת המפעל וחומרי הגלם דומות בכל העולם, ייתכן הבדל משמעותי בעלויות אחרות, למשל כתוצאה מתמריצים ממשלתיים להקמת מפעלים. במרבית מדינות דרום מזרח אסיה שכר העבודה נמוך יותר מאשר במדינות המערב, ולכן ניתן להוזיל את עלויות הצמיגים בהתאם. גורם נוסף הוא מותג הצמיגים – יצרניות צמיגים המחזיקות בבעלותן מותג מוכר יכולות להעלות את מחיר הצמיג בעשרות אחוזים, ללא קשר לעלות ייצורו ולקוחות רבים, התופסים את המותג כבעל ערך, יסכימו לשלם עבורו יותר.
מיתוס מס' 7 – צמיגים סיניים הם לא איכותיים
לא נכון!
גם אם בעבר ניתן היה לטעון שמוצרים מתוצרת סין, וצמיגים ביניהם, אינם איכותיים, הדבר כבר אינו תקף כיום. יצרני הצמיגים המובילים בעולם הקימו מפעלים גם בסין, וכפועל יוצא משתפים את הטכנולוגיה שלהם עם היצרנים המקומיים איתם הם משתפים פעולה. גם יצרנים סינים עצמאיים מחזיקים כיום בטכנולוגיה המתקדמת של ייצור צמיגים. בשנת 2016, יוצרו בסין מעל 400 מיליון צמיגי נוסעים. מדובר בכמות משמעותית המהווה כרבע מצריכת צמיגי הנוסעים בעולם, והמספרים רק עולים. מכיוון שצמיג הוא מוצר בטיחותי מהמדרגה הראשונה, הוא נבחן על ידי הגורמים המקצועיים בכל מדינה אליה מיובאים הצמיגים. המספרים העצומים של צמיגים מתוצרת סין המותקנים על כלי רכב במדינות המערב לא היו מתאפשרים אלמלא היו צמיגים אלה עומדים בתקני האיכות והבטיחות הנדרשים. צמיג המיוצר בסין, ועומד בתקנים בינלאומיים כגון התקינה האירופאית או התקינה האמריקאית, אינו בהכרח פחות טוב מכל צמיג אחר אשר מיוצר באירופה או בארה"ב.
מיתוס מס' 8 – הצמיג היקר ביותר הוא הצמיג הטוב ביותר
לא נכון!
במקרים רבים קיימים פערים גדולים במחירי צמיגים באותה מידה, אך לעתים קרובות הצמיג היקר ביותר אינו הצמיג המתאים ביותר עבור הלקוח. לדוגמא, ייתכן שהצמיג היקר הוא צמיג ספורטיבי, שאינו מתאים לנהג הנוהג בצורה מתונה וחסכונית. לעתים הצמיג היקר הוא צמיג המצטיין בחסכון בדלק, אך עבור נהג שנוסע מעט יחסית, החסכון בהוצאות הדלק יהיה נמוך יותר מהחסכון שבקניית צמיג שמחירו נמוך יותר. מאחר שצמיג הוא תוצר של איזון ופשרה בין תכונותיו השונות, גם צמיג יקר אינו יכול להצטיין בכל התכונות, אלא רק בחלק מהן, שאינן בהכרח החשובות ביותר ללקוח. לכן מומלץ לבחור את הצמיג לא עפ"י מחירו אלא בהתאם לצרכי הלקוח, להרגלי הנהיגה ולתקציב שלו.
מיתוס מס' 9 – לא משנה איפה מתקינים את הצמיג, כל הצמיגיות הן אותו הדבר
לא נכון!
בישראל פועלות מאות צמיגיות. רק חלקן מצויידות בציוד חדשני ומתקדם, המאפשר לספק שירות מקצועי ולטפל באופן מדוייק בצמיגים ובכך להבטיח את נוחות הנסיעה ובטיחות הנוסעים, ולשמור על אורך חיי הצמיגים. חשוב מאוד לרכוש ולהתקין את הצמיגים אך ורק בצמיגיות מורשות, העושות שימוש בציוד מתקדם ועומדות בכל הכללים המבטיחים שמירה על הצמיגים ועל תפקודם המיטבי לאורך זמן.
מיתוס מס' 10 – חשוב לרכוש צמיגים שקיבלו ציון גבוה בפרמטר חסכון בדלק
לא נכון!
צריכת הדלק של הרכב מושפעת ממשתנים רבים, וביניהם אופי הנהיגה, עומס התנועה ותנאי הכביש. צמיגים מסויימים מוגדרים כחסכוניים בדלק, ועדיין לחץ אוויר תקין ישפיע על צריכת הדלק יותר מאשר בחירה בדגם צמיג כזה או אחר. המבחנים הקובעים את דירוג צריכת הדלק של הצמיג נעשים בתנאי מעבדה, השונים באופן מהותי מתנאי היום יום. כאשר לחץ האוויר בצמיגים נמוך מהמומלץ ע"י יצרן הרכב, שטח רחב יותר של הצמיג נמצא במגע רצוף עם הכביש, דבר הגורם לעליית ההתנגדות לגלגול ועקב כך לעלייה בצריכת הדלק. הקפדה על לחץ אוויר תקין בכל צמיגי הרכב, תסייע להפחתת צריכת הדלק. בוודאי שאין כל צורך להחליף את צמיגי הרכב לצמיגים "חסכוניים יותר" כל עוד הצמיגים המותקנים על הרכב תקינים ובטוחים לנסיעה.